×
خانه » مقالات » چرا بروزرسانی از پشتیبانی مهم‌تر است؟
15 تیر 1400

چرا بروزرسانی از پشتیبانی مهم‌تر است؟

در مجموعه نابیک، تمامی محصولاتی که ارائه می‌شوند با پشتیبانی و بروزرسانی محدود و البته با قابلیت تمدید هستند. بسیاری از کاربران درباره علت عدم وجود بروزرسانی رایگان و مادام العمر سوال دارند. در این مقاله قصد داریم دلیل اتخاذ این تصمیم را همراه با مثال‌های ملموس توضیح دهیم. قبل از اینکه به این سوال پاسخ بدهیم، باید به یک تعریف ثابت از پشتیبانی نرم‌افزار برسیم.

پشتیبانی نرم‌افزار چیست و شامل چه مواردی می‌شود؟

در مجموعه نابیک، پشتیبانی نرم‌افزار شامل پاسخ‌دهی به سوالات احتمالی، بررسی و رفع مشکلات احتمالی و ناسازگاری با محیط می‌باشد. همچنین پشتیبانی شامل انجام نصب، پیکربندی و شخصی‌سازی نمی‌باشد.

  1. سوالات احتمالی: «نرم‌افزار شما قابلیت اتصال به سیستم حسابداری فلان شرکت را دارد؟» این سوالات قابلیت مستند سازی و درج در پرسش‌های متداول را ندارند و درصد بسیار کمی از مشتریان چنین سوالاتی دارند.
  2. مشکلات احتمالی: «نصب نرم‌افزار به دلیل قطعی اینترنت ناقص ماند، چطور می‌توانم نصب را تکمیل کنم؟». در طراحی این محصول خاص، متصل و پایدار بودن اینترنت به صورت بدیهی در نظر گرفته شده است.
  3. ناسازگاری با محیط: «بنده از نرم‌افزار فلان هم استفاده می‌کنم، اگر با نرم‌افزارهای شما فعال شود، صفحه سفید می‌شود». در تولید نرم‌افزار تست سازگاری انجام می‌شود، ولی ممکن است مشتری محیط متفاوتی (احتمالا محیط خاص) از محیط تست ما را تجربه می کند.

چرا «پشتیبانی شامل انجام نصب، پیکربندی و شخصی‌سازی نمی‌باشد»؟

هر کدام از موارد ذکر شده، جایگزین دارند.

  1. نصب: با وجود مستندات و ویدیوهای آموزشی و همچنین تعبیه نصب آسان در نرم‌افزارها، مشتری نیاز به پشتیبان برای نصب ندارد.
  2. پیکربندی: راهنمایی برای انجام پیکربندی نیز باید در مستندات انجام شود. تنها پیکربندی‌های خاص مورد نیاز که تعداد کمی هم دارند، نیاز به ارتباط با پشتیبانی را حس می‌کنند. (آن هم در موارد محدود و ابتدای نصب نرم‌افزار)
  3. شخصی سازی: انجام دادن/ندادن شخصی سازی جز تصمیم‌های دلخواه یک مجموعه است. ولی شخصی سازی زیر مجموعه پشتیبانی نیست.

پس پشتیبانی به چه درد می‌خوره؟ (کاملا عامیانه!)

در صورتی که یکی از بخش‌های مستندسازی، آموزش و طراحی نرم‌افزار کافی و مطلوب نباشد، آنگاه مشتری به سمت پشتیبانی سوق پیدا می‌کند. ناگفته نماند با تمام احتمال‌هایی که در بالا ذکر شد، در صورتی که یک الی پنج درصد مشتریان (بسته به تعداد و مقیاس مشتریان) به سمت پشتیبانی سوق پیدا کنند، طبیعی هست. ولی اگر این عدد از حد عادی در مجموعه بالاتر رود، نشان از عدم مطلوبیت در بخش‌های مذکور است.

پس پشتیبانی را می‌توانیم حذف کنیم؟

خیر، مجموعه نرم‌افزاری در صورتی که بهترین مستندسازی، آموزش و طراحی نرم‌افزار را هم داشته باشند، باز هم نیاز به ارائه پشتیبانی دارند. چون در یک محیط طبیعی خطا صفر نیست.

با توجه به درصد کم نیاز به پشتیبانی، به این نتیجه می‌رسیم که هزینه سالیانه نه برای پشتیبانی، بلکه برای مستندسازی، آموزش و طراحی نرم‌افزار است. توسعه نرم‌افزار در یک نرم‌افزار ایده‌آل و فعال نیز هیچگاه متوقف نمی‌شود.

پس با تعاریفی که از پشتیبانی شد، پشتیبانی نرم‌افزار کاری زودگذر و تهیه آن برای مشتری اختیاری می‌باشد، ولی بروزرسانی نرم‌افزار کاری تکراری و بلند مدت است و مشتریان به آن نیاز دارند. در نتیجه برای انجام یک کار تکراری و بلند مدت نیاز به تامین مالی است.

یعنی سالیانه باید هزینه زیادی برای نرم‌افزارها پرداخت کنم؟

باز هم خیر، کسانی که سالیانه پشتیبانی نرم‌افزار خود را به فروش می‌گذارند، به دلیل نرخ پایین تمدید پشتیبانی، هزینه آن را حدود ۶۰ تا ۹۰ درصد هزینه اولیه نرم‌افزار در نظر می‌گیرند (چیزی شبیه به خرید مجدد نرم‌افزار)، ولی کسانی که سالیانه بروزرسانی نرم‌افزار خود را به فروش می‌گذارند، به دلیل نرخ بالای نیاز به بروزرسانی، هزینه آن را حدود ۳۰ تا ۵۰ درصد هزینه اولیه نرم‌افزار در نظر‌ می‌گیرند. (دریافت بروزرسانی و پشتیبانی مداوم، در عین حال با هزینه کمتر)

یک مثال از کف خیابان!

فرض کنید جامعه آماری مخاطبین یک محصول، با پشتیبانی غیررایگان ولی با بروزرسانی رایگان و مادام العمر، هزار نفر (از این نرم‌افزار حداکثر هزار نسخه می‌توان فروخت) باشند. در صورتی که این هزار نفر در یک مدت محدود این محصول را تهیه کنند، تا مدت زمان خاصی به صورت رایگان دارای پشتیبانی هستند. همه‌ی ما می‌دانیم که دنیای نرم‌افزار به سرعت در حال پیشرفت است و این نرم‌افزار برای حفظ سازگاری خود حداکثر در یک بازه زمانی یک تا دو ساله نیاز به بروزرسانی دارد. پس هر ساله تولیدکننده نرم‌افزار باید یک بروزرسانی برای آن ارائه کند. ارائه بروزرسانی نیازمند تامین مالی است و تامین مالی نیازمند خرید پشتیبانی توسط استفاده‌کنندگان از محصول. در صورتی که محصول عملکرد خوبی داشته باشد و به بهترین شکل ممکن پیاده‌سازی و مستند‌سازی شده باشد، پشتیبانی به کمترین میزان خود می‌رسد و تمدید پشتیبانی به تعداد انگشتان دست خواهد رسید. در نتیجه عدم تمدید پشتیبانی، تامین مالی جهت بروزرسانی انجام نمی‌شود و مجموعه و مشتری در یک دور باطل قرار می‌گیرند.

شما با کدام سیاست موافق هستید؟ فروش پشتیبانی نرم‌افزار یا فروش بروزرسانی نرم‌افزار؟ بنظر شما در کدام سیاست مشتری خدمات بهتری دریافت می‌کند؟

مهدی یوسفی

توسعه دهنده وبی که علاقه شدیدی به مدیریت هم داره. برنامه نویسی در دوران کودکی اسباب بازی من، در دوران دانشگاه سرگرمی من و اکنون کار من است!

10 پاسخ به “چرا بروزرسانی از پشتیبانی مهم‌تر است؟”

  1. sayamedic2022 گفت:

    سلام.
    با توجه به توضیحاتی هم که خودتون در مورد پشتیبانی دادین ، بهتره هزینه پشتیبانی و بروزرسانی رو از هم جدا کنید.
    مواردی که شامل پشتیبانیه با توجه به اینکه شخصی سازی و … شاملش نمیشه ، عملا به درد کاربران زیادی نمیخوره. بنابراین هزینه بروزرسانی رو از پشتیبانی جدا کنید که رقمش هم بیاد پایینتر. اینجوری هر شخصی که پشتیبانی لازم نداره بیخود هزینه ای بابتش نمیده و صرفا هزینه رو بابت بروزرسانی میکنه.
    اگر البته بخاید عادلانه به قضیه نگاه کنید …

    • مهدی یوسفی گفت:

      سلام
      ابتدا از همکاری و مشارکت دوستانه و دلسوزانه شما تشکر می‌کنم.
      دلیل تاخیر حدودا یک ماهه در پاسخ به کامنت شما این است که نابیک در حال بهبود سیستم بروزرسانی خود بود و دیدگاه شما هم راستا با بهبود این سیستم بود.
      در این کامنت اعلام می‌کنیم که سیستم بروزرسانی نابیک ارتقا یافته و هزینه بروزرسانی و پشتیبانی از همدیگر جدا شده است که در عین ارائه خدمات بهتر، در هزینه‌های کاربران صرفه جویی شود.
      لطفا با همین ایمیل در وب سایت نابیک ثبت نام کنید تا شارژ هدیه‌ای بابت مشارکت سازنده شما برایتان اعمال شود.

  2. سودا حنیفه گفت:

    پول نرم افزار میدهی و هر چند مدت هم پرداخت؟ پس میشه اجاره!
    هزینه داده میشه مالک افزونه باشیم!

    • مهدی یوسفی گفت:

      سلام
      شما زمانی که محصولی را از نابیک تهیه می کنید، مالک نسخه هایی می شوید که در زمان پشتیبانی فعال شما منتشر می شود. پس از اتمام پشتیبانی شما تا ابد می توانید از آن افزونه استفاده کنید (بدون پرداخت یک ریال هزینه) چون مالک آن هستید.
      صرفا اگر نیاز به نسخه های جدید داشتید باید هزینه بروزرسانی آن را بپردازید.

  3. محمدرضا گفت:

    سلام وقت بخیر،
    درمورد این سیاست باید بگم که سیاستی کاملا درست و منطقی میباشد و اگر اعتراضاتی در این مورد بشه تنها دلیلش اینه که با سایتهای مشابه دیگه قیاس میکنن ولی این قیاس کامل نیست و مطمئنا اگر زمان یکسال پشتیبانی بجای ۶ ماه رو به همراه کیفیت خدمات پشتیبانی نابیک درنظر بگیرند، کاملا شفاف هست که این سیاست کاملا بنفع مشتری هست اگرچه درظاهر اینجور شاید بنظر نیاد، دلیل این تفکر ظاهری هم صرفا سیاستهای عوام فریبانه دیگر سایتها هست که در ظاهر جذاب ولی درباطن غیرقابل رقابت با خدمات نابیک هست،

    بهرحال من حالم با پشتیبانی و خدمات نابیک خوبه و با تمدید اشتراک و خرید و… نیز حالت ادای دِین دارم که جز کوچکی از این خدمات رو بتونم جبران کنم.

    امیدوارم تموم افزونه هاتون رو تجمیع کنین در نابیک تا از گرفتن خدمات با کیفیت خیالمون راحتتر بشه

  4. صالح ابراهیمی نژاد گفت:

    سلام جناب یوسفی من به نظر خریدار یک نرم افزار باید نرمافزاری بی عیب و نقص رو ایجاد کند و آموزش متناسب رو در اختیار کل جامعه قرار بده و بروز رسانی نرم افزار رو برای یک اکانت در اختیار بگذارد چنانچه نرمافزار تعداد مصرف زیادی داشته باشد هر شخصی برای استفاده از اون نرم افزار در یک پلتفرم مجبور به خرید هست و چون هر روز نیاز به این دسته نرم افزار ها زیاد می شود پس در نتیجه بهره دهی معقولی رو خواهد داشت باز این ها جزو سیاست های صاحب آن شرکت هست اما این رو در نظر بگیرین در ایرانی که اکثرا دارند از ویندوز غیر اصل و … استفاده می کنند هزینه سالیانه و بسیار زیاد معقول برای صاحبین نیست مگر آن که هزینه معقولانه ای باشد که با فضای وردپرسی و بازار نرم افزاری و وردپرسی کشور بخواند این مدل که خدمات افزونه رو بخشیش رو رایگان در اختیار قرار دادین و خدمات بیشتر رو پولی قرار دادین به نظرم بسیار معقول و شایسته است

    • مهدی یوسفی گفت:

      سلام
      ممنون از شما بابت مطالعه کامل مطلب و ارائه بازخورد.
      بله صحبت شما صحیح هست. در صورتی که هزینه سالیانه معقول و به صرفه باشد. دقیقا به این موضوع فکر و اشاره شده.
      فرض کنید افزونه حمل و نقل ۹۹ هزار تومان قیمت دارد.
      با سیاست مارکت‌های وردپرسی با ارائه بروزرسانی رایگان، شما هر ۶ ماه برای دریافت پشتیبانی باید ۵۹ هزار تومان (سالیانه 118 هزار تومان) پرداخت کنید.
      با سیاست نابیک با ارائه بروزرسانی و پشتیبانی غیررایگان، شما هر ۶ ماه برای دریافت بروزرسانی و پشتیبانی باید ۲۹ هزار تومان (سالیانه ۵۸ هزار تومان) پرداخت کنید.
      یعنی دو سال پشتیبانی و بروزرسانی مداوم نابیک، از یک سال پشتیبانی مارکت‌های وردپرسی کمتر هزینه دارد. شما کدام رو انتخاب می کنید؟

    • صالح ابراهیمی نژاد گفت:

      خواهش می کنم از اون جایی که این یک آپ کاربردی هست و شما افزونه اتون توی یک مارکت جهانی wordpress.org بوده من بنظرم بیایین یک بخشیش رو رایگان کنید و چون جامعه هدفتون کم نیست تمام فروشگاه هایی که ارسال کالا دارند بیایین تبلیغات کنید تا مشتریان جدید همیشه جذب داشته باشین محصولات محدود به یک سایت باشه و باید کد فعال سازی داشته باشه بروز رسانی رو رایگان کنید اکثرا همین جوراب مادام العمر هست ولی پشتیبانی رو سالیانه قرار بدین بنظرم پشتیبانی رو کسی که نیاز داره باید بهاش رو بده این بنظرم با بوم و مدل کسب درآمدی کشورمان می خونه از جهتی حتما داخل مارکت ها وارد بشین و از اون جا ها هم کسب درآمد کنید برای افزایش درآمد بیایین قسمت هایی جدید مثل دلیوری کالا و …‌‌ اضافه کنید این ها باعث افزایش درآمد می شه اگر افراد ببینند که این شرکت واقعا داره خوب عمل می کنه و مدام بروز رسانی و … دارند خوب مطمعنا می آن تهیه می کنند و این بلاشک اتفاق می افته

  5. محمدرضا گفت:

    سلام جناب یوسفی؛

    توضیحات بسیار کامل بود و به این نکته هم اشاره کردید که فروش یک محصول ممکن هست در یک بازه زمانی اتفاق بیفته و دیگه مثل قبل حجم فروشش زیاد نباشه که در این حالت به‌روزرسانی و رفع ایرادات پلاگین در آینده برای توسعه‌دهنده صرفه اقتصادی نخواهد داشت.

    به این مورد هم باید توجه کنیم که مارکت ایران به اندازه مارکت‌های جهانی بزرگ نیست، قالب و پلاگین‌هایی که در مارکت‌های جهانی مثل انواتو و … به فروش می‌رسند مخاطب بسیار بیشتری دارند و به نوعی تعداد خریداران انقدری هست که برای توسعه دهنده ارائه به‌روزرسانی مرتب و رایگان صرف داشته باشد.

    هرچند در سطح جهانی شرکت‌ها و پلاگین‌هایی رو هم داریم که باید حق اشتراک برای استفاده از آن‌ها پرداخت شود و به صورت یکبار پرداخت نیستند.

    با همه این توضیحات به نظر من دریافت هزینه برای تمدید پشتیبانی و به‌روزرسانی پلاگین‌های کاربردی و ارزشمند در بازار ایران منطقی هست.

    • مهدی یوسفی گفت:

      سلام محمدرضا عزیز
      ممنون که از اینکه فرصت گذاشتید و مطلب را به صورت کامل مطالعه کردید.
      نکته‌ای که درباره اندازه مارکت ایران و جهان فرمودید بسیار به جا بود. سیاست اتخاذ شده برای مارکت ایران هست و مطمئنا این سیاست می‌تواند برای مارکت جهانی متفاوت باشد (چون حجم بازار متفاوت هست).

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *